|
|
Schepping of natuur?
Is dat hetzelfde?
Christenen lijken er maar niet genoeg van te
krijgen om het woord schepping te gebruiken als ze het over natuur en milieu
hebben. Het is een woord uit de geloofstraditie en schept keer op keer
verwarring. Schepping en milieu zijn geen synoniemen. Soms voelen christenen
dat ook aan. Zo hoor je ze als het over de wereldwijde milieucrisis gaat
nooit spreken over de wereldwijde scheppingscrisis. Dan voldoet het woord
kennelijk opeens niet.
Wat is het verschil? Ik doe een poging. Behoud
van de schepping is Gods verhaal levend houden; behoud van het milieu is
de natuur levend houden. Voor een christen zal het tweede een aspect van
het eerste zijn. Voor een zinnige discussie lijkt het mij alleen al terwille
van de onderlinge verstaanbaarheid nuttig de termen niet door elkaar te
gebruiken.
Nu weten we maar al te goed dat bezinning op
milieuproblemen niet aan christenen voorbehouden is. Ook anderen bekommeren
zich om natuur en milieu en vaak eerder en soms beter dan christenen. Door
voortdurend over behoud of heelheid van de schepping te spreken introduceren
christenen niet alleen een onheldere term, maar impliciet - hoe onbedoeld
misschien ook bij velen - eveneens een soort ‘hogere’ motivering, waarom
zij zich hiervoor inzetten, met alle irritaties die daar weer het gevolg
van kunnen zijn.
Verantwoordelijkheid
Vrijzinnigen zal het scheppingsmotief over het
algemeen minder aanspreken. De aanhangers van het scheppingsgeloof gaan
ervan uit dat de werkelijkheid en ons bestaan hun grond niet hebben in
de loop van natuurlijke, evolutionaire processen, maar in de wil van God,
de schepper. Dit denk- en geloofsmodel ligt veel vrijzinnigen niet. Misschien
kan daarom een eigen vrijzinnige bijdrage binnen de kerkelijke discussies
hierover wel zijn om de motivering en de grondslag veel meer te zoeken
in de verantwoordelijkheid van de mens. De verantwoordelijkheidsgedachte
laat alle ruimte om te pleiten voor een zo verantwoord mogelijke omgang
van de mens met natuur en milieu, zonder deze discussie - die toch al moeilijk
genoeg is - met een typisch christelijke term als schepping te beladen.
Ik zie nog een voordeel. Terecht zijn vrijzinnigen
er huiverig voor de bijbel te laten buikspreken ten aanzien van problemen
waar wij nu mee worstelen, maar die voor de bijbelschrijvers niet bestonden.
Het is nu eenmaal onmogelijk rechte lijnen te trekken vanuit de bijbel
naar actuele problemen van onze samenleving van nu. Natuurlijk zijn er
wel degelijk motieven die toen een rol speelden en die ook nu belangrijk
zijn. In die zin zijn er soms, zo zou je je kunnen uitdrukken, stippellijnen
van vroeger naar nu. Maar benoem die dan ook als zodanig!
Vrijzinnigen die zich mede vanuit geloofsmotieven
bezighouden met de vragen van natuur en milieu, zullen deze motieven bij
voorkeur impliciet een rol laten spelen en niet expliciet. Voor hen persoonlijk
speelt het een - soms zelfs heel belangrijke - rol, maar daarom zullen
ze er tegenover anderen niet gauw mee te koop willen lopen.
Bovendien spoort een benadering van deze en vergelijkbare
maatschappelijke vragen vanuit de verantwoordelijkheid van de mens uitstekend
met wat ik zie als de kern van het christendom.
Heiligheid menselijk leven
Voor christenen is Jezus van Nazareth de centrale
geloofsgestalte. Hun godsdienst is naar hem genoemd. In hem zien christenen
van oudsher iets wezenlijks oplichten van God en zijn bedoelingen met ons
leven. Daarom ook werd hij voor christenen het centrum van hun geloof.
Ook al vergeten we dat nog wel eens: hiermee onderscheidt het christelijke
geloof zich van de andere grote wereldgodsdiensten, inclusief jodendom
en islam. In het christelijke geloof openbaart God zich in een mens en
niet in een boek. Daarmee zet het christendom als het ware een hele dikke
streep onder een van de lijnen die we ook in het jodendom vinden. Dat is
de lijn van de heiligheid van het menselijke leven. Iedereen is van unieke
waarde voor God om wie zij of hij is.
Daarmee krijgt de gedachte van de verantwoordelijkheid
van de mens, voor zichzelf, voor anderen, maar ook voor zijn leefomgeving
(natuur en milieu!) een extra accent.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat
een dergelijke benadering vrijzinnigen meer zal aanspreken dan één
die uitgaat van het scheppingsmotief of van een soort scheppingstheologie.
Zo’n scheppingstheologie schept mijns inziens meer nieuwe problemen dan
ze oplost. Zeker wanneer christenen in het publieke debat in onze samenleving
als volwaardige gesprekspartners willen meedoen en gehoord worden.
© JOHAN BLAAUW
naar begin |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|