|
|
Het evangelie volgens
de vrouw
Karen Armstrong (zie foto) is de schrijver
van de bestseller
Een geschiedenis van God.
Sindsdien heeft zij verschillende, ook in het Nederlands vertaalde boeken
geschreven, zoals Door de nauwe poort
over haar zeven kloosterjaren.
Inmiddels is er aan deze reeks weer een toegevcegd.
Het
evangelie volgens de vrouw. In Engeland
verscheen het boek al in 1986. In ons land pas elf jaar later, in 1997.
Het boek is het beste te typeren als een geschiedenis van de vrouw in het
christendom. Karen Armstrong noemde het Het evangelie volgens de vrouw
omdat ze het verhaal vertelt van de manier waarop vrouwen in de praktijk
hebben geleefd volgens het evangelie van Jezus Christus.
Hoewel het woord evangelie 'goed nieuws' of 'blijde
boodschap' betekent was het dit voor vrouwen bepaald niet. Debet hieraan
is de geperverteerde visie van het christendom op alles wat met seksualiteit
te maken heeft.
Aanvankelijk was dit niet zo, betoogt Armstrong:
bij Jezus en ook bij Paulus waren mannen en vrouwen gelijk. De aan Paulus
toegeschreven vrouwonvriendelijkheid is vaak niet van hem zelf afkomstig,
maar van latere schrijvers van het Nieuwe Testament. Toch heeft het christendom
in grote delen van Europa en Amerika een buitengewoon ongunstig en ongelukkig
seksueel klimaat geschapen "dat Jezus en Paulus versteld zou hebben doen
staan".
Geheel geestelijke God
Hoe was dit mogelijk? Om een antwoord op deze
vraag te vinden neemt Armstrong ons mee naar Ambrosius, die in de vierde
eeuw bisschop van Milaan was. Hij preekte het idee van een geheel geestelijke
God. Een visie die grote indruk maakte op zijn leerling Augustinus, die
later bisschop werd van Hippo in Noord-Afrika en "waarschijnlijk na Paulus
de meest invloedrijke theoloog in de hele christelijke geschiedenis".
In de ogen van mannen als Ambrosius en Augustinus
was het lichaam een bevuild en gehavend kledingstuk. Kortom iets dat ten
diepste verwerpelijk was. Vervolgens laat Armstrong aan de hand van talloze
voorbeelden zien dat in het verlengde en als gevolg van deze visie zich
een virus van haat tegen de vrouw, die voor de man als belangrijkste prikkel
tot lichamelijkheid en lust geldt, over Europa verspreidde. Zo werd elke
vrouw Eva die Adam, toen nog met een appel, tot het kwaad verleidde. Met
als absoluut dieptepunt de bizarre heksenvervolgingen en -verbrandingen
in de zestiende en zeventiende eeuw.
Een groot deel van Armstrongs boek wordt in beslag
genomen door de wegen die vrouwen zochten om tegen de verdrukking in staande
te blijven en toch een rol van betekenis te spelen.
Neurotische afkeer
Een vrouw had in principe drie "vluchtroutes":
die van maagd, van martelares of van mystica. Want "vrouwen die maagd waren,
martelares of mystica, stonden in hoog aanzien. Voor een heiligverklaring
was gewoonlijk een van deze drie benodigd".
Uit de voorbeelden die haar betoog illustreren
blijkt dat deze drie mogelijkheden in de praktijk vaak samenvielen: "wanneer
je voor een van deze drie leefwijzen koos, betekende dit dat je eigenlijk
min of meer voor alledrie koos", schrijft Annstrong.
Wie nu denkt dat vrouwenhaat in het protestantisme
wel meeviel vergist zich. Ook bij Luther vinden we een zelfde neurotische
afkeer van alles wat met seksualiteit te maken heeft als bij Augustinus
en zijn trawanten. Luther zag de vrouw het liefst als "een nagel die in
een muur is gedreven". De nieuwe protestantse Eva is "niet echt slecht;
ze is gewoon zo zwak en zo krachteloos van geest dat ze geen hoop op verlossing
heeft, tenzij ze geleid wordt door haar man. De oude vrouwenhaat bleef
bestaan".
Goed gedocumenteerd legt Armstrong pijnlijk helder
de geschiedenis van het christendom bloot als een geschiedenis waarin het
vooroordeel tegen de vrouw heel erg diep geworteld is. "Eeuwenlang heeft
het christendom met zijn leer en zijn propaganda blijk gegeven van vrouwenhaat",
schrijft ze. En nu bestaat er onder feministes een neiging om mannen te
hekelen. Armstrong vindt dat geen vruchtbare weg naar de toekomst. "Deze
mannenhaat berust evenzeer op een vooroordeel als de christelijke vrouwenhaat".
De uitweg die Karen Armstrong tenslotte wijst
is dat mannen en vrouwen van nu zich proberen los te maken van deze oude
patronen van argwaan en beschuldigingen over en weer. Wanneer hen dit zal
lukken en ze "niet langer de identiteit van hun sekse bepalen door de ander
te haten, pas dan zal er een einde komen aan de oorlog tussen de seksen".
© JOHAN BLAAUW
Karen Armstrong, Het
evangelie volgens de vrouw, Anthos Amsterdam
1997
naar begin |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|