|
|
Een joodse saga
In 1996 verscheen van de vroegere directeur van
boekhandel Van Stockum in Den Haag, Hans Jacoby, Een
joodse saga en andere verhalen, beschouwingen en herinneringen.
Het boek bevat verhalen, beschouwingen en herinneringen van de in 1904
in Salzburg geboren auteur.
Al toen hij vijftien jaar was, zo vertelt hij,
wist hij dat hij later boekhandelaar wilde worden, ofschoon in zijn familie
geen enkele traditie in die richting aanwezig was. "Ik heb nog even geaarzeld
of ik germanistiek of kunstgeschiedenis zou gaan studeren met geschiedenis
als bijvak, maar ik dacht aan de financiële problemen die mijn vader
dan zou hebben."
Zijn geboortestad bood hem geen toekomstmogelijkheden
gezien zijn joodse afkomst. Via boekhandel Christian Kaiser in München
en later Friedrich Cohen - nu Bouvier & Co - in Bonn belandt Jacoby
vervolgens bij Van Stockum in Den Haag, waar hij in 1927 in dienst trad
en zou blijven met een onderbreking gedurende de oorlog, toen hij en zijn
vrouw in Bergen op Zoom ondergedoken waren.
In Een joodse
saga legt Jacoby rekenschap af van zijn
leven, wil hij getuigen hoe alles is gebeurd en hoe hij de geschiedenis
heeft waargenomen die hij heeft meegemaakt, waaronder twee wereldoorlogen.
Het zoeken naar de joodse identiteit loopt als een rode draad door veel
van zijn beschouwingen en herinneringen. Als ooggetuige van de twintigste
eeuw schuwt Jacoby noch de grote lijn noch het kleine detail.
Zo komen mensen ter sprake die voor het oog van
de wereld niet zo veel hebben betekend, maar door hun menselijkheid, hun
vreugde en hun lijden Jacoby veel hebben gegeven. Met liefde en groot respect
weet hij ze, soms in hele korte fragmenten, raak en ontroerend te typeren.
Ook historische terugblikken ontbreken niet,
zoals in Een menselijk drama in de achttiende eeuw, waarin de schrijver
stilstaat bij de absurde verbanning van de protestanten uit het Salzburgerland,
de door joden geboden hulp en de mensonterende verblindheid van de Rooms-katholieke
aartsbisschop Firmian en diens volgelingen.
In Erasmus van Rotterdam, zijn tolerantie
en het jodendom laat Jacoby pijnlijk duidelijk zien dat Erasmus' veel
geprezen verdraagzaamheid niet op joden en het jodendom van toepassing
was en vraagt hij zich af of joden die de Erasmusprijs ontvangen hebben,
zoals Martin Buber en Simon Wiesenthal zich wel de geestesgesteldheid van
Erasmus voor ogen hielden.
Niet altijd is het even duidelijk wie nu de betreffende
personen uit een bepaalde beschouwing zijn en wat hun relatie tot Jacoby
zelf is. Aan de leesbaarheid doet dit overigens niets af.
Opvallend en prijzenswaardig vind ik hoe Jacoby
ondanks alles wat hij heeft meegemaakt en gezien allesbehalve verbitterd
of rancuneus is geworden. Integendeel, het lijkt soms alsof hij dankzij
zijn emotionele distantie zijn onderwerpen geestelijk de baas is. Zijn
vermogen te kunnen relativeren, zijn oog voor de vergankelijkheid van het
bestaan en zijn historische besef dragen hier zeker het hunne toe bij.
Terecht zegt de achterflap dan ook dat dit boek
ontroering oproept, ook voor niet joden beelden van herkenning schept,
verrast door wijsheid en godsvertrouwen, vertedert in het klein menselijke
en kracht geeft door het immer aanwezige vertrouwen dat wie een mens redt,
de hele wereld redt.
Uitgever Heuff heeft het boek met zorg uitgegeven.
© JOHAN BLAAUW
Hans Jacoby,
Een
joodse saga en andere verhalen, beschouwingen en herinneringen,
Heuff Amsterdam 1996
naar begin |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|