|
|
Kuitert vervolgt zoektocht
In korte tijd verschenen twee nieuwe boeken van
de bekende theoloog en oud-hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam
H.M. Kuitert. Strekking: in de godsdienst gaat het om verbeelding en niet
om kennis of waarheid.
Eind 2004 verscheen van H.M. Kuitert ter gelegenheid
van zijn tachtigste verjaardag Schiften. Een bundel met zestien
opstellen, waarvan elf niet eerder gepubliceerd. Eerst waren er mensen
en toen God is de titel van een van de opstellen, maar tegelijkertijd
is deze titel ook het uitgangspunt van Kuiterts theologiseren. Kuitert
pleit in Schiften voor theologie als herinterpretatie van de geloofstraditie,
"kijken wat die in andere tijden en andere cultuursituaties voorstelt,
kan voorstellen". Want wat heb je eraan om je kinderen een kijk op de wereld
"mee te geven als die kijk nergens op slaat, in elk geval niet meer op
de wereld waarin die kinderen leven?" Geloofsvoorstellingen zijn voorstellingen
"en geen waarheden. Ze zijn een erfenis die 'van verbeelding' is, en alleen
als verbeelding kun je ermee omgaan, zonder ermee tegen een blinde muur
op te lopen". En dat is meteen ook het thema van Kuitertst nieuwste boek
Hetzelfde
anders zien dat in april 2005 verscheen.
 
'Van verbeelding'
In zijn bekende heldere en voortvarende stijl
zet Kuitert hierin uiteen dat het geloof 'van verbeelding' is. Zoals een
huis van steen is of een fles van glas zo is geloof 'van verbeelding'.
"Verbeelding is de stuff waaruit het is opgebouwd." En wat van verbeelding
is daar moet je geen waarheden van maken. Religie is geen beschrijving
van mens en wereld, ook niet "een beschrijving van een verleden of een
opsomming van gebeurtenissen van vroeger. Dat allemaal niet". Godsdienstige
verbeelding is een vorm van zien, expressie van ervaringen die mensen opdeden
in hun leven, betekenis verlenen aan de wereld, je omgeving, jezelf inclusief
je eigen innerlijk. Expressie van ervaringen dus, maar wel van "ervaring
van mensen die vroeger leefden, in een andere wereld". Dat het geloof van
verbeelding is "zegt niets over waarde of onwaarde, het zegt alleen dat
het niet van leer is", want "verhalen worden verknoeid als je er het 'echt
gebeurd' op loslaat". En: "Waarheden zijn dwingend, verplichte kost. Verbeelding
maakt vrij". Wat Kuitert betreft hoeft er van de christelijke geloofsvoorstellingen
niets weg, geschrapt of bij de schroothoop gezet, wat nodig is, is dat
wat 'van waarheden' was terug te schroeven naar 'van verbeelding'.
Was Adam maar mythe gebleven, verzucht Kuitert,
Adam als 'Elckerlick', maar de ellende is dat er van religieuze mythes
een verklarende theorie werd gemaakt. Voor Kuitert is de mens het enige
wezen dat in staat is om onder woorden te brengen wat uit zichzelf zonder
betekenis is. God is dan ook geen wezen dat aan de touwtjes trekt, maar
een wezen dat "alleen in het verhaal" bestaat. Daarmee is de gelovige niet
gedegradeerd tot een fantast, nee, hij of zij is "iemand die ziet wat onzichtbaar
is, de onzichtbare werkelijkheid". De betekenisverlener. " 'Zij die van
betekenis leven, en op nieuwe betekenis uit zijn' dat zijn gelovigen, mensen
die de dingen niet laten voor wat ze zijn."
Kerken
Hetzelfde anders zien sluit Kuitert af
met een kort (dertien bladzijden) maar wel intrigerend hoofdstuk over de
kerk. Hierin relativeert Kuitert de christelijke kerk. Wat er werkelijk
toe doet, schrijft hij, is "het horen van de sprakeloze stem van Abel de
broeder", maar "om die te horen hoeft men geen aanhanger van het christelijk
geloof te zijn". De kerk is voor Kuitert de bibliotheek van het christendom.
En zo'n bibliotheek "heeft deskundigen nodig", de theologen. Hiermee is
hun rol tevens geherdefinieerd. Bisschoppen zijn niet meer nodig en pausen
al helemaal niet, stelt Kuitert. "Een bibliotheek verkoopt geen waarheid,
ze levert informatie."
Kerken voorzien, zo Kuitert, in de religieuze
behoeften van mensen. Ze zijn providers: "Welke gemeenschap bevestigt
welke behoefte het beste?" Als voorzieningen van de kerk noemt Kuitert:
zielszorg, rituelen, rites de passages, belonging (ergens bij horen),
vluchtheuvel en heimwee kerk. Met deze 'heimwee kerk' doelt Kuitert op
de zondagse erediensten: "Een niet te onderschatten vorm van dienstverlening
aan een generatie die nog weet heeft van de christelijke traditie. Maar
dat houdt een keer op". En toch, aan het eind van dit hoofdstuk en het
boek, verdient de kerk in Kuiterts ogen het eeuwige leven, maar dan heeft
hij het over een kerk "die mensen voorthelpt, … die werelden voor hen opent,
hen niet vastlegt in hun religie maar juist uit de kluisters bevrijdt".
Maar zo'n kerk bestaat "evenzeer buiten als binnen haar muren".
Kuitert presenteert zijn boek Hetzelfde anders
zien als een zoektocht. Zijn hele 'theologie' kun je zo typeren. Elk
boek een stapje verder. Wat dat aangaat zit er een bewonderenswaardige
lijn in al Kuiterts publicaties. In Hetzelfde anders zien omschrijft
Kuitert geloven en religie als 'van verbeelding' en hij doet dit overtuigend:
uitgebreid en met behandeling van alle mogelijke tegenwerpingen die hiertegen
ingebracht zouden kunnen worden. So far so good.
In dat opzicht steekt het slothoofdstuk over
de kerk bij het voorafgaande nogal magertjes af. Hij schetst kort enkele
contouren, maar werkt die amper uit. Of is dat met opzet om de lezer vast
nieuwsgierig te maken naar zijn volgende boek waarin de kerken een beurt
krijgen?
© JOHAN BLAAUW
H.M. Kuitert,
Schiften.
Wat er in de christelijke geloofswereld toe doet en wat niet, Ten Have
2004, € 17,90.
H.M. Kuitert,
Hetzelfde
anders zien. Het christelijk geloof als verbeelding, Ten Have 2005,
€ 17,90.
Bovenstaande recensie werd ook gepubliceerd in
adRem,
remonstrants maandblad, van juli-augustus 2005
naar begin |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|