www. |
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Het geloof is er voor de mensWanneer een predikant of pastoor een boek schrijft met als titel Het geloof is er voor de mens en daarin de stelling verdedigt dat het geloof er niet is om mensen te kleineren, onvrij te maken of te belemmeren is dat weinig verrassend. Nogal logisch, zal onze eerste reactie zijn. Daarvoor wordt zo iemand immers betaald: om geloof te wekken of te versterken.Anders ligt het wanneer de schrijver dit niet is, maar psychoanalyticus. Dan is er reden onze oren te spitsen. Een psychoanalyticus uit de school van Freud met zijn principiële godsdienstkritiek die het opneemt voor het geloof is geen alledaags verschijnsel. Toch bestaan ze. Eén ervan is Harry Stroeken (1940).Samen met de theoloog Joop Smit schreef hij in 1993 het boek Lotgevallen. De bijbel in psychoanalytisch perspectief. Hierin lieten ze, ieder vanuit eigen discipline, het licht schijnen over zes oudtestamentische en zes nieuwtestamentische verhalen. Dezelfde Stroeken schreef vervolgens Het geloof is er voor de mens. Natuurlijk weet hij maar al te goed hoe geloof mensen soms in hun psychische gezondheid kan bedreigen. Uit zijn eigen spreekkamer geeft hij daar voorbeelden van en laat hij zien, hoe belangrijk het is, dat een psychotherapeut voor geloofsvragen niet wegloopt. "De meest voorkomende 'behandeling' van godsdienst in psychotherapeutische context", zo veronderstelt Stroeken niet zonder reden, "bestaat in het vermijden van het onderwerp". Het zal duidelijk zijn dat dit geen oplossing is. Vandaar zijn boek. Voor hem is een gelovige iemand die leeft in het kader van een kerk. "Daarin niet fanatiek is of veroordelend" en "erop vertrouwt dat de dingen in Gods hand zijn, al weet hij niet precies hoe. Iemand die in beginsel niet dom is of kleinmoedig, of meer dan gemiddeld neurotisch". Een normaal mens dus. Het boekje begint ermee aan te geven hoe men psychologisch de beelden van God kan verstaan die gelovigen er op na houden. Ook al zegt de bijbel dat God de mens schiep naar Zijn beeld en gelijkenis, psychologisch vindt Stroeken het juist "om het omgekeerde te zeggen, namelijk dat de mens God schiep - en schept - naar zijn beeld en gelijkenis". Toch is daarmee niet alles gezegd. Projectie
Schuld
Harry Stroeken, Het geloof is er voor de mens, Ambo Baarn 1995 Deze recensie werd eerder gepubliceerd in Trouw van 6 juli 1995 |