|
|
Jezus: een geschiedenis
Wie de evangeliën leest neemt hoe dan ook
kennis van diverse wonderbaarlijke daden die Jezus verricht. Tal van genezingen
worden er aan hem toegeschreven.
Zo wordt in Johannes 5 verteld van een man die
al 38 jaar ziek is en door Jezus genezen wordt met het simpele gebod: "Sta
op, neem uw matras op en wandel". Direct daarna blijkt de man genezen en
kan hij weer lopen. Hebben we hier nu te maken met primitieve voorstellingen
uit een ver verleden of zijn er wel degelijk verklaringen mogelijk die
dit soort genezingen ook voor hedendaagse mensen aannemelijker maken dan
ze op het eerste gehoor lijken?
In zijn boek Jezus:
een geschiedenis kiest de Britse historicus
Ian Wilson (1941) voor deze laatste mogelijkheid. Volgens hem is het in
de medische wereld bekend dat bepaalde verlammingen soms meer een mentale
dan een fysieke oorzaak kunnen hebben. Naast de gebruikelijke geneeswijzen
met behulp van medicijnen, zo houdt Wilson ons voor, zijn er ook andere
erkende behandelingsmethoden zoals psychotherapie of hypnose die voor genezing
kunnen zorgen.
Zo haalt hij het voorbeeld aan van een Britse
hypnotiseur die het voor elkaar kreeg een vrouw die als gevolg van een
autoongeluk haar hand niet meer kon gebruiken, maar dit - na vijftien jaar
- weer wel kon na slechts één hypnose-sessie. Ook geeft hij
het voorbeeld van de genezing onder hypnose van een jongen die leed aan
een ernstige huidaandoening. Met andere woorden, zo betoogt Wilson: hypnose
kan ons waarschijnlijk dichterbij een rationele wijze brengen "om te kunnen
inzien en geloven dat in ieder geval enkele van Jezus' genezingen konden
plaatsvinden op de wijze die de evangelisten beschrijven. Als we ons bovendien
bepalen tot een specifiek soort genezingen, Jezus’ uitdrijvingen of genezingen
van bezetenheid, zien we dat moderne medische en psychologische inzichten
ons opnieuw goede gronden verschaffen om de beschrijvingen uit de evangeliën
van Jezus' genezingen van geestelijke aandoeningen te geloven".
Geen steekhoudend bewijs
Ook al zijn de hedendaagse voorbeelden die Wilson
geeft ongetwijfeld waar, hij ontleent ze aan medische tijdschriften, toch
is daarmee bepaald geen steekhoudend bewijs geleverd voor het historische
waarheidsgehalte van de wonderen uit de evangeliën. Ook mijn geloof
schiet er - zelfs als wat Wilson hier concludeert wel klopt - niets mee
op. Wat zich hier wreekt is voor mijn gevoel het feit dat de schrijver
historische wetenschap en geloof ondanks allerlei relativeringen, toch
met elkaar in overeenstemming wil brengen. Zijn betoogtrant doet daarbij
- zoals in het onderhavige voorbeeld - nogal geforceerd aan.
Met zijn boek wil Wilson ons richten "op die
aspecten van de mens Jezus van Nazaret die we als steekhoudend kunnen beschouwen".
Het boek bevat een schat aan historisch materiaal, zowel de laatste archeologische
vondsten als de vroegste documenten komen ter sprake, en is rijk geïllustreerd
met kaarten, tekeningen en prachtige kleurenfoto's. Hij laat zien hoe de
evangeliën bepaald niet onfeilbaar zijn in de historische informatie
die ze bevatten en dat de geboorteverhalen van Jezus in Mattheüs en
Lukas nauwelijks enige geschiedkundige waarheid
bevatten.
Conclusie
Tot wat voor conclusie leidt nu zijn zoektocht?
Ik citeer: "dat er een Jezus van Nazaret van vlees en bloed is geweest
die tweeduizend jaar geleden over de wegen van Galilea is gegaan en die
openlijk is gekruisigd door een oogluikend toeziende Kajafas en zijn makkers,
maar ook dat hij op een feitelijke manier voortleeft als Heer van heel
de mensheid en tot in de eeuwigheid".
De historicus Wilson is, zo vertelt hij in zijn
inleiding, "al meer dan twintig jaar een praktiserend christen" en kan
daarom enige vooringenomenheid nauwelijks voorkomen.
De slotpassage van zijn boek bevestigt dit. Omdat
Jezus "een volmaakte vezel van God was, stierf hij niet bij zijn dood,
zoals de mensheid, maar passeerde hij die denkbeeldige grens om de open
deur naar het goddelijke en de eeuwige waarden van waarheid en liefde te
vormen. Dit is de echte Jezus, en onze vrije keuze ... is of we blijven
leven alsof Kajafas er tweeduizend jaar geleden werkelijk in is geslaagd
Jezus het zwijgen op te leggen - of dat we onbevreesd door die deur gaan
om hem levend en wel te ontmoeten...".
Beslist geen onaardige conclusie, maar of daar
nu een historische zoektocht voor nodig was, meen ik te mogen betwijfelen.
© JOHAN BLAAUW
Ian Wilson, Jezus:
een geschiedenis, Baarn 1997
naar begin |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|